
photo by
Helena Manhartsberger
about my work:
I understand my work as a window onto the "world," as described by Leon Battista Alberti in his book De pictura (On Painting, 1435). In it, he explains that painting can be understood as a window or an access point to the "world." In my work, I attempt to depict exterior spaces, specific places, while making visible the various layers of knowledge, memory, and their mystifications. I am interested in how contemporary works can create a bridge to past, traditional traces of knowledge and stories. My focus lies on places that are rapidly and radically transformed by humans and that, within only a few years, will exist solely as memories and images.
"I paint on the surface of an open window." (De pictura – On Painting, 1435, in Latin; 1436 also in an Italian version: Della pittura – Leon Battista Alberti, 1404–1472)
In modern painting, the frame became obsolete, giving the exhibition space an increasing presence. What interests me most about this development is the simultaneity of the exhibition space and the works shown within it. With my work, I want to bring the above-mentioned references to the "world" into the exhibition space while at the same time emphasizing its presence through targeted spatial interventions. One could say that my works are situated between Alberti’s ideas and Brian O’Doherty’s text Inside the White Cube. It is important to me that the viewer becomes aware of the complexity and the layered nature of the external "place", while simultaneously experiencing the presence of the respective exhibition space.
"As modernism progressed, the frame and the wall became, in effect, part of the work." (Inside the White Cube, Brian O’Doherty)
"I paint on the surface of an open window." (De pictura – On Painting, 1435, in Latin; 1436 also in an Italian version: Della pittura – Leon Battista Alberti, 1404–1472)
In modern painting, the frame became obsolete, giving the exhibition space an increasing presence. What interests me most about this development is the simultaneity of the exhibition space and the works shown within it. With my work, I want to bring the above-mentioned references to the "world" into the exhibition space while at the same time emphasizing its presence through targeted spatial interventions. One could say that my works are situated between Alberti’s ideas and Brian O’Doherty’s text Inside the White Cube. It is important to me that the viewer becomes aware of the complexity and the layered nature of the external "place", while simultaneously experiencing the presence of the respective exhibition space.
"As modernism progressed, the frame and the wall became, in effect, part of the work." (Inside the White Cube, Brian O’Doherty)
über meine Arbeit:
Ich verstehe meine Arbeit als ein Fenster zur «Welt», wie es Leon Battista Alberti in seinem Buch De pictura («Über die Malkunst» 1435) beschrieben hat. Darin erklärt er, dass Malerei als Fenster oder Zugang zur «Welt» verstanden werden kann. In meiner Arbeit versuche ich, den Aussenraum, bestimmte Orte, darzustellen und dabei die verschiedenen Schichtungen von Wissen, Erinnerung und deren Mystifizierungen sichtbar zu machen. Mich interessiert, wie zeitgenössische Arbeiten einen Bogen zu vergangenen, tradierten Spuren von Wissen und Geschichten schlagen können. Dabei beschäftige ich mich mit Orten, die sich durch den Menschen rasch und radikal transformieren und in einigen Jahren nur noch als Erinnerungen und Bilder existieren werden.
«Ich male auf die Fläche eines offenen Fensters.» (De pictura – «Über die Malkunst», 1435, lateinisch; 1436 auch in italienischer Fassung: Della pittura – Leon Battista Alberti, 1404–1472)
Der Rahmen wurde in der Malerei der Moderne obsolet, wodurch der Ausstellungsraum zunehmend an Präsenz gewann. An dieser Entwicklung interessiert mich besonders die Gleichzeitigkeit von Ausstellungsraum und gezeigten Arbeiten. Mit meinen Arbeiten möchte ich die oben genannten Referenzen der «Welt» in den Ausstellungsraum holen und gleichzeitig dessen Präsenz durch gezielte räumliche Interventionen betonen. Man könnte also sagen, dass sich meine Arbeiten zwischen den Ideen Albertis und dem Text von Brian O’Doherty Inside the White Cube verorten lassen. Mir ist es wichtig, dass sich die betrachtende Person der Komplexität und der Schichtungen des Aussenraumes bewusstwird und gleichzeitig die Präsenz des jeweiligen Ausstellungsraumes erfahren kann.
«As modernism progressed, the frame and the wall became, in effect, part of the work.» (Inside the White Cube, Brian O’Doherty)
«Ich male auf die Fläche eines offenen Fensters.» (De pictura – «Über die Malkunst», 1435, lateinisch; 1436 auch in italienischer Fassung: Della pittura – Leon Battista Alberti, 1404–1472)
Der Rahmen wurde in der Malerei der Moderne obsolet, wodurch der Ausstellungsraum zunehmend an Präsenz gewann. An dieser Entwicklung interessiert mich besonders die Gleichzeitigkeit von Ausstellungsraum und gezeigten Arbeiten. Mit meinen Arbeiten möchte ich die oben genannten Referenzen der «Welt» in den Ausstellungsraum holen und gleichzeitig dessen Präsenz durch gezielte räumliche Interventionen betonen. Man könnte also sagen, dass sich meine Arbeiten zwischen den Ideen Albertis und dem Text von Brian O’Doherty Inside the White Cube verorten lassen. Mir ist es wichtig, dass sich die betrachtende Person der Komplexität und der Schichtungen des Aussenraumes bewusstwird und gleichzeitig die Präsenz des jeweiligen Ausstellungsraumes erfahren kann.
«As modernism progressed, the frame and the wall became, in effect, part of the work.» (Inside the White Cube, Brian O’Doherty)
Contact
noah.kohlbrenner@gmail.com
Exhibitions
2024
«Jungkunst» Winterthur, Group Show
«Thougts on Becoming» Kunsraum Aarau, Duo Show
«Diplome 24» Toni Areal, Zürich, Group Show
2023
Cantonale Bern Jura Musée jurassien des Arts Moutier
«Fragments» Toni Areal, Zürich, Group Show
«Bozä» Lokal Int Biel/Bienne, Solo Show
«Rundgang» Universität der Künste Berlin
«scattered» Toni Areal, Zürich, Group Show
2022
« about lichens and other relations» Toni Areal, Zürich, Duo Show
« Haltung / Attitude » ZHdK annual report, Zürich, Group Show
« Doing Doing» collaborative group exhibition ZHdK Toni Areal,
Zürich, Group Show
«Wenn das Pferd versumpfen will, dann soll es versumpfen.»
Köniz, Sägestrasse 76, Köniz, Group Show
2021
«Bitte Türe immer schliessen! Merci»
semester exhibition ZHdK Toni Areal, Zürich, Group Show
Kunst Kola 21, Markthalle Langenthal, Group Show
2019
Art Book Fair @ Grandpalais Bern, Group Show
2018
«LExpo Bildsprache» Biel, Group Show
«Jungkunst» Winterthur, Group Show
«Thougts on Becoming» Kunsraum Aarau, Duo Show
«Diplome 24» Toni Areal, Zürich, Group Show
2023
Cantonale Bern Jura Musée jurassien des Arts Moutier
«Fragments» Toni Areal, Zürich, Group Show
«Bozä» Lokal Int Biel/Bienne, Solo Show
«Rundgang» Universität der Künste Berlin
«scattered» Toni Areal, Zürich, Group Show
2022
« about lichens and other relations» Toni Areal, Zürich, Duo Show
« Haltung / Attitude » ZHdK annual report, Zürich, Group Show
« Doing Doing» collaborative group exhibition ZHdK Toni Areal,
Zürich, Group Show
«Wenn das Pferd versumpfen will, dann soll es versumpfen.»
Köniz, Sägestrasse 76, Köniz, Group Show
2021
«Bitte Türe immer schliessen! Merci»
semester exhibition ZHdK Toni Areal, Zürich, Group Show
Kunst Kola 21, Markthalle Langenthal, Group Show
2019
Art Book Fair @ Grandpalais Bern, Group Show
2018
«LExpo Bildsprache» Biel, Group Show
CV
2021-2024
2023
2020-2021
2016-2020
2023
2020-2021
2016-2020
Bachelor of Arts, Fine Arts, ZHdK
Exchange Semester UdK Berlin Klasse Valérie Favre
Zivildienst
Grafikfachklasse Biel, Schule für Gestaltung Bern
Exchange Semester UdK Berlin Klasse Valérie Favre
Zivildienst
Grafikfachklasse Biel, Schule für Gestaltung Bern